Saturday, 16 August 2014

Benih rumput

Assalamualaikum wbt..

Siapa pernah beli benih rumput?..
begini.rupanya benih rumput.macam biji bijan jer rupa tapi saiz lebih kecil sedikit.
Masa blogwalking terjumpa blogger yang beli benih rumput untuk ditanam di laman teres beliau.macam senang jer,,saya pun terus beli online.

dah beli baru sy mencari maklumat tentang penanaman rumput ni,,
rupanya x semudah yang saya fikirkan.tu la gelojoh sangat.
ingat tabur atas tanah macam tu jer..rupanya kalau ditabur begitu yang kenyang burung dan cacing,,rumput entah kemana..


pandangan depan

Pandangan belakang

Mengikut info yang saya baca tu,,seeloknya tanam dalam apa2 bekas seperti kotak dan sebagainya.Kalau mcm tu baik saya beli tanah yang dah siap tanam..Benih ni pun harganya dalam RM62.00 tak termasuk kos pos lagi.
Yang ada dalam fikiran saya sekarang adalah tabur atas tanah dan tutup dengan saji..memang mudah tapi berapa banyak saji pulak nak digunakan,,hehe..takkan nak beli tudung saji pulak.

kalau ada rakan-rakan blogger kebun yang ada pengalaman tentang ni boleh lah share yer,,updatelah kejayaan hasil tanaman rumput anda.bagi semangat kat saya.

18 comments:

  1. As Salam...
    saya penah beli tapi tak tumbuh pun...failed!!! hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. la yer ker,,hehe..sy pun mungkin bakal menerima nasib yg sama huhu,,
      cuba tabur dalam pasu je lah lps ni..

      Delete
  2. saya pun tak pernah beli..rumput halus ke ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. entahlah sis rasanya rumput karpet tu,,
      kalau nak beli baik wat kajian dulu brp ramai yg berjaya dan gagal..hehe

      Delete
  3. Agaknya kalau musim hujan rumput cepat naik tak kalau ditabur.

    ReplyDelete
  4. mungkin kot tukang kebun..boleh dicuba,,kena tabur dalam kotak yg diisi tanah dulu,,kalau terus ke tanah takut benih dilarikan arus masuk longkang pulak..

    ReplyDelete
  5. Salam Cucubulat,

    Mak Aji pernah beli rumput yang siap jual kat nurseri tu, mutiara ada, rumput Filipina ada dgn saiz 1x2 kaki. Daripada laman yang siap dibuang batu dan sebagainya, sekejap ada dah berumput laman!
    Mak Aji pernah tengok pekerja nurseri tanam rumput ni - agaknya dia tabur dulu rumput, bila dah tumbuh, dicubit sikit2 ditanam jarak2 sikit dalam plastik polibeg yang lebar 1x2 kaki yang cetek tu. Lama2 penuhlah polibeg cetek tu dgn rumput. Pastu terus hamparkan aja di laman! Agak2nya gitulah - Mak Aji tengok tak semua step ni tapi sebahagian je, selain tu agak2 je.

    ReplyDelete
  6. tq mak aji bg tips,,ada jugak tengok rumput yang dah siap tu,,berkenan jugak dgn rumput mutiara,,paling cantik jepun la tp mahal sikit kan,,suami berkenan cow grass tu.entah kena terbeli yg ni pulak,,rezeki penjual tu tak apalah.bulan 11 dan 12 ni tabur harapmenjadi lah

    ReplyDelete
  7. boleh tahu ke kat mana nak beli benih rumput ni?

    ReplyDelete
  8. kat mana nak beli benih rumput ni?

    ReplyDelete
  9. kat mana nak beli benih rumput ni?

    ReplyDelete
  10. kat mana nak beli benih rumput ni?

    ReplyDelete
  11. kat mana boleh beli benih rumput?

    ReplyDelete
  12. Beli online guna internet la bro google search... apa la lu ni bodoh sangat!! Cari la usaha sendiri.. asyik nak orang suapkan jer bg maklumat.. hidup jgn mls bro..

    ReplyDelete
  13. Kat mydin ada jual..harga rm12++ je

    ReplyDelete
  14. aku dah beli.. tp failed.. rasa membazir aje, sesape y dah berjaya cer komen sikit kat sini

    ReplyDelete
  15. Beli kat mane benih rumput carpet ni sy berminat nk beli dan tahu serba sedikit cara menyemai benih ini ...tq tolong pm sy kalau ada tahu kat mane nk beli benih nih ..sila email sy kat sini (alireza7979@gmail.com)

    ReplyDelete