Sunday 20 October 2013

daun sup

Hari ni aktiviti ringkas saja.just ambil seikat daun sup yg dibeli di kedai.potong bahagian akarnya,,rendam dalam air semalamnan dan terus tanam.percubaan entah kali ke berapa dah tanam daun sup tak pernah menjadi sebelum ni.

pernah juga saya semai benih yg di beli dr tanam sendiri.com pun tidak menjadi.tak tumbuh langsung.keratan akar banyak kali jugak lah,mati . daun sup dan kesum mungkin tak serasi dengan saya,,berkali2 tanam tak menjadi.

sekarang sy cuba pulak tanam keratan akar dalam pasu self watering.tunggu dan lihatlah perkembangannya,kalau ada update tu alhamdulillah menjadi kalau tak da maknanya fail lg lah.huhu



pokok daun sup di tanam dalam pasu self watering



pokok tomato dah patah dikerjakan anak perempuan saya.

gambar ke-2 ni bukan lagi pokok daun sup,,tapi anak pokok tomato yang dibelai manja tiba-tiba patah.tak lain tak bukan mesti kerja anak perempuan saya tu.saya dah berkira2 dah nak cuba eksperimen tanam secara terbalik,cuma nak tunggu pokok besar dan kuat sikit jer,,belum apa2 anak dah musnahkan harapan saya,,huhu sabar je lah.kena semai yg lain,,ambil masa yang lama pulak..




4 comments:

  1. Bahagian atas.anak pokok tomato tu boleh tanam balik kerana ia akan berakar kembali.

    ReplyDelete
  2. oh,,boleh tanam dengan keratan batang jugak ye,,boleh cuba nti

    ReplyDelete
  3. salam kenalan...hrp daun sup subur...

    ReplyDelete