Monday 14 October 2013

mudah dengan pasu self watering

Sebahagian daripada projek pasu self watering saya..telah memperlihatkan hasil.sebelum ni banyak pokok2 yg beli mati kehausan bila sy balik kampung.dengan cara ini sememangnya mudah dan selamat.

pokok pudina
yg ni sebelum saya make over..saya letakkan di meja kecil dapur saya.senanag tak payah siram hari2.bila air dh kering top up saja..sekali sekala wat keluar untuk pencahayaan.


ni setelah saya make up kan dia..hehe.botol tadi saya just balut dengan kertas iklan mega sale Courts mammoth.nak top up air buka aje tape kt belakang,,hehe.jimat


ni pun masih pokok pudina yg sama,,cuma saja jer nak letak pic lebih2,ekcited sebab projek self watering ni berjaya.sampai menjalar atas meja pokok tu.
senang kan letak atas meja dapur terus,,nak buat teh pudina petik aje daun tu..
yg paling suka wat teh pudina adalah suami saya,,kalau dh ada kat dapur tu lagii la,,sy rasa tak lama lagi botak lah pokok pudina tu,,hari2 buat teh pudina..huhu


pokok kaktus
pic sebelah kanan tu pokok kaktus.dari family mana atau nama scientificnya sy tak pasti lah.saya amik dari pengasuh anak hari tu panjangnya cuma 2 inci sebanyak 2 batang jer,,tengok sekarang bukan main memanjang dan membiak lagi.sy intai2 ada sebatang tu dh mengeluarkan bunga tapi terlindung dan terkepit di celah pasu botol,,kesian tak leh berbunga sebab ruangan terhad.


pokok setawar
asal anak pokok saya amik hanya sebesar ibu jari kaki saja.nah! sebelum saya tanam dalam pasu watering ni saya tanamkan dalam pot piasa,,tapi tahap perkembangan nya agak lambat sedikit.kerana nak balik kampung takut mati tak bersiram,,maka saya buatkan pasu self watering untuknya.paling mengagumkan pertumbuhannya begitu cepat sekali.sebelum ni saya ada cerita tetntang setawar dalam entry sebelum. Ni lah poko setawar yg telah memberi manfaat perubatan kepada saya.



No comments:

Post a Comment