Wednesday 16 October 2013

pokok manjakani telah disabotaj

Tajuk entry saya tak menahan betul.hehe,,apa yg nak saya ceritakan di sini ialah pokok manjakani kesayangan saya mungkin telah disabotaj oleh lembu yang berkeliaran di luar pagar.habis botak daun dikerjakan oleh lembu agaknya.terkejut saya bangun pagi keesokannya habis daun yg memanjat di pagar botak dan buahnya ada yg gugur.

buah manjakani yg gugur saya semai semula,,harap2nya dapat tumbuh lagi.pokok ni ada favourite sy kerana susah nak jumpa.sepanjang hidup saya ni lah kali pertama saya melihat pokok manjakani.nak semai pun ambil masa lebih kurang sebulan untuk tumbuh.perlukan kesabaran.




nasib baik buah yg paling besar di pokok tersebut masih bertahan tidak gugur ke bumi.saya beranggapan buah yang gugur mungkin disebabkan hujan atau angin yg kuat semalam,,,tapi daun yg botak tu nampak seperti diragut.wallahuaklam.harappokok ini boleh tumbuh dengan baik semula kerana saya agak bimbang pokoknya masih kecil untuk tahan dengan ancaman,,sementelah dengan cuaca yg panas setiap hari manakala saya hanya menjenguknya apabila balik kampung bila ada cuti.




1 comment: